La fageda de Santa Fe del Montseny

Descobreix els masos de muntanya i una fageda de llegenda
  • Dificultat: Alta
  • Edat recomanada: 12 anys i més
  • Distància: 32,00 km
  • Desnivell positiu acumulat: 860 metres
  • Població propera: Breda
  • Punt de sortida: Can Massaguer
  • Punt d'arribada: Can Massaguer

Resum de l'itinerari

Aquest itinerari ens apropa pel vessant oriental del Montseny, entre les valls de Santa Fe i de Riells, sota l’ombra dels agrest vessants del massís de Morou. Ens dóna una altra visió del patrimoni de qualsevol vila, que no és format només per esglésies, monestirs i castells, sinó també per les masies que s’integren dins del paisatge i són testimoni dels lligams entre les persones i la terra.

Al llarg del recorregut caminem per una pista fressada que es va enfilant des de la vall de Riells, per guanyar alçada fins endinsar-se a la fageda i apropar-se poc a poc a Santa Fe.

Descobrirem la fageda i tots els seus secrets, un bosc ple de llegendes i una fauna i flora molt característiques.

Fixa't

• El turó de Morou
  • Can Perarnau
  • Les vistes als corrals de Perarnau
  • La fageda
  • Les sequoies de can Casades
  • La riera de Riells
  • La pineda
  • En els números de les cases
  • El paisatge
  • El soroll de l’aigua
  • La masia de muntanya del Beié
  • Les furgades del porc senglar

Descripció llarga

Can Massaguer (260 m)

Situats a la façana principal de la casa de colònies Can Massaguer, prenem la pista principal d’accés que ens portarà a la carretera que condueix al castell i la urbanització de Fogueres de Montsoriu. Des d’aquí anirem en direcció al turó de Palomeres per entroncar-nos amb la carretera que condueix fins a la població de Riells. Aquest itinerari està àmpliament explicat en el itinerari número 8 anomenat “Camí de les cascades”

2 h. Abadia de Sant Martí de Riells (491 m)

L’abadia de Sant Martí de Riells, d’origen romànic, amb el seu campanar d’espadanya s’aixeca a l’ombra del turó de Morou. En aquest punt arrenca per l’esquerra la pista que ens apropa a can Joanet en direcció al gorg Negre de Gualba i just davant seu en direcció NW, una altre pista que puja suaument per damunt de la carretera que uneix Riells amb Breda. Enfilem per aquesta pista que ens porta a la riera de Riells. Per la nostra esquerra llisquen les seves aigües que creuem més endavant per un pont de ciment. La nostra pista comença a enlairar-se per salvar aquest sot fins arribar a una masia de grans dimensions, que apareix per la nostra esquerra.

2h 15 min. Can Perarnau (545 m)

Aquesta masia va ésser abandonada pels volts de 1970. Consta de planta baixa i dos pisos, compartits en dos habitatges, el dels amos i els del masovers. Als baixos i en alguns dels annexos que encara es conserven hi havia els corrals i les quadres. En aquells temps de plena activitat, a més de l’extensió de bosc, hi havia força terra de conreu i regadiu, on es feien farratges per al bestiar, hortalisses, vi per l’any, pomeres, nogueres… i no hi faltaven els animals de corral com vaques, xais, gallines i porcs.

Deixem enrere aquesta masia i ara la pista continua enfilant-se poc a poc amb llaçades que ens apropen a una altre masia que es deixa veure per la nostra dreta, sota la pista. El conjunt de masies que trobem durant el nostre itinerari formen part del veïnat de la Muntanya.

2h 30 min. Can Clotet (600 m)

Masia petita però ben conservada atenent que està deshabitada. Una part de la planta baixa i el que és primer pis era ocupat per la família que hi vivia. La resta dels baixos i uns petits corrals que hi ha adossats a la casa eren destinats al bestiar. A cadascun dels costats de la casa s’aixeca un robust arbre fruiter, un cirerer i un noguer. Pel darrera hi veiem el turó de Castellar. Ara la pista fa ziga-zagues fins arribar a un revolt molt marcat que tomba a la dreta.

2h 43 min. Revolt d’en Formiga (665 m)

D’aquest mateix revolt arrenca per l’esquerra un camí que davalla fins la riera de Riells i que ens apropa al gorg Negre. El deixem de banda i continuem amunt per la pista que voreja la falda oriental del turó de l’Aguda. El camí s’endinsa per un dens alzinar fins apropar-nos a una altre construcció.

2h 57 min. Corrals de Perarnau (720 m)

Situat al Veral de la Muntanya s’aixeca aquesta construcció. No es coneix amb seguretat la data de construcció però es pot llegir sobre l’arcada de la porta els signes “1666”. Al pis hi vivia la gent i a la planta baixa estaven les vaques i els conills. Separada d’aquesta construcció hi trobem un corral on tancaven el ramat d’ovelles i els porcs, i no hi faltaven pollastres, gallines i un matxo.

Pels voltants es trobaven les terres de cultiu: blat, blat de moro, remolatxes per al bestiar, hortalisses…

Les vistes són sorprenents, el massís de Morou (1307m) i el castell de Montsoriu són fàcils de veure des del prat enlairat que hi ha davant de la casa. Deixem enrere aquesta construcció. Ara la pista planeja entre antics prats i conreus fins arribar a una altre masia.

3h 10 min. Can Bernat (755 m)

Masia abandonada molt a la vora de la riera de can Bernat, on els matolls i les bardisses han anat ocupant els entorns de la casa. La pista continua planejant per després marcar tot un seguit de revolts que ens aproparan a la feixa del Baié.

Nosaltres anem a buscar un camí alternatiu, així doncs abandonem la pista i des de davant de la casa busquem un corriol fresat que baixa per travessar la riera. Depenent de l’època de l’any aquest corriol pot estar una mica més amagat degut a la presència de bardisses.

Una vegada superat el torrent, el corriol s’enfila per un fort pendent.

Remuntem el serrat del Beié que separa les rieres de can Bernat i dels Vimeners. El corriol és molt desdibuixat però no perdedor, per la dreta trobem uns pilons de ciment que ens apropem a la feixa del Beié.

3h 25 min. El Beié (860 m)

És una veritable masia de muntanya, petita, de planta baixa i amb una mica de pis. A la façana, sobre el marc de la porta d’entrada hi ha el número 39. Abans es cultivaven hortalisses i farratges, i hi ha uns petits tancats pel bestiar. Si ens fixem, observem que no arriba cap fil elèctric, és a dir, de llum elèctrica res de res. Darrera seu tenim les vistes del turó de l’Home.

Sortim de pla a buscar una pista que apareix per la dreta i ens endinsem per un alzinar. Per la dreta s’entronca la pista que arriba des de can Bernat, avancem de front. Ara la pista comença a remuntar la vall del Vimeners. Deixem enrere el sot de la Solana i la pista ara serpenteja i s’enfila fins el serrat del Llop penúltim viratge abans d’arribar a una altre masia.

3h 50 min. Els Vimeners (980 m)

Masia ben conservada i molt separada de qualsevol nucli habitat. Al seu costat s’aixeca algun avet o cedre de gran alçada. A la façana principal, on es pot veure el número 40, podem observar el rellotge de sol un xic esborrat on es pot llegir “Any 1932-Josep Rovira Moner”. Des d’aquest punt podem aprofitar per observar les fantàstiques vistes de Morou, del Puigsarboç i del castell de Montsoriu, i si el dia es ben clar diuen que es pot veure la mar.

També hi trobem una font que ens permetrà omplir les nostres cantimplores.

Deixem enrere la casa, ara la pista fa una nova llaçada i continua per sobre la casa remuntant la vall. Entrem de ple en l’estatge de la fageda. La pista travessa el sot de la Penya i comença a enfilar-se a poc a poc flanquejant el serrat de la Penya. Després de varies llaçades es supera el llom d’aquest serrat per trobar-nos a banda i banda del camí amb un roquissar.

4h 06 min. Els Roqueters (1060 m)

Deixem enrere aquest roquissar fins arribar a una cruïlla. Per la dreta s’entronca la pista que condueix fins Arbúcies, nosaltres avancem de front. La pista guanya alçada per entrar suaument a la vall de Santa Fe, caminem per dins d’una fageda ombrívola i freda. Arribem a una zona planera i tombem a la dreta, davant nostre s’aixeca la muralla formada pels cims del turó Gros, el turó de l’Home i les Agudes. A la nostra esquerra apareix un curiós casalot, la casa Partida o també coneguda com la Mitja Galta, on només es pot veure una de les meitats de la construcció. Per davant de la casa s’entronca una pista per l’esquerra, la deixem de banda i avancem de front. Ara la pista davalla paral·lela al mur del patí de l’Escola de Natura de can Lleonart.

4h 25 min. Can Lleonart (1120 m)

Aquest equipament forma part de la xarxa d’Escoles de Natura de la Diputació de Barcelona. En la seva planta baixa hi ha instal·lada permanentment l’exposició “La fageda”, que es pot visitar gratuïtament. Ara la pista ens porta a la vora de la riera de Sant Fe, on un pont de fusta ens permet creuar-la fins trobar unes escales de pedra. Remuntem les escales fins arribar a l’ermita de Santa Fe, que data de 1201, annexa a l’hostal de Santa Fe, edificat el 1914. La deixem de banda i la pista ens condueix fins a les sequoies gegants de can Casades.

4h 30 min. Can Casades (1120 m)

Can Casades és un equipament de la Diputació de Barcelona, que funciona com punt d’informació alhora que Museu Monogràfic del Montseny. Val la pena entrar per tal de gaudir de l’audio-visual “L’home i el Montseny”. En el seu pati trobem aigua i bona ombra sota enormes arbres que poden arribar fins a 90 m d’alçada i 7 m de diàmetre; les sequoies (arbres perennifolis d’origen americà). Per tornar desfem camí fins a Can Massaguer.

8 h. Can Massaguer (260 m)

Durant el camí de retorn predomina la baixada, per això en gairebé 4 hores ens trobem de nou davant de l’Escola de Natura de Can Massaguer.

Segueix-nos!

No et perdis les nostres ofertes!

• Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos també a les xarxes socials

L'entorn natural de les cases de colònies és ideal per desenvolupar la nostra tasca.