L’ermita de Sant Llop i Santa Anna en BTT

Per descobrir l'entorn de Breda sobre rodes
  • Dificultat: Notable
  • Edat recomanada: 15 anys i més
  • Distància: 6,70 km
  • Desnivell positiu acumulat: 203 metres
  • Població propera: Breda
  • Punt de sortida: Can Massaguer
  • Punt d'arribada: Can Massaguer

Resum de l'itinerari

La bicicleta pot ser el mitjà ideal per descobrir entorns que a peu o en cotxe, ens resulten molt llunyans o bé es gaudeixen de manera més directa sense la intervenció de la motorització.

L’itinerari ciclista que tot seguit s’exposa ens apropa a les dues ermites més pròximes a Breda: Santa Anna, situada en un turó a l’entrada de Breda, i Sant Llop de Viabrea, al terme veí de Riells i Viabrea però també just sobre el poble de Breda i amb vistes sobre aquesta vila de tradició ceramista.

Breda, al seu torn, és al centre del nostre recorregut. Aprofitar aquesta sortida i la mobilitat que ens donen les bicicletes, pot ser la manera ideal de conèixer més a fons la vida en aquest poble als peus del Montseny que compta, entre molts altres atractius, amb un campanar romànic, vestigi de l’antic monestir de Sant Salvador de Breda aixecat al segle XI pels vescomptes de Cabrera, senyors del castell de Montsoriu.

La situació de les dues ermites resulta privilegiada. Les panoràmiques des d’aquests punts elevats constitueixen el principal estímul que ens pot portar a agafar la bicicleta de muntanya i remuntar la serra de Sant Llop, molt afectada pels efectes de l’incendi del 1994, i també el turó de Santa Anna que s’eleva a tocar de la vila de Breda.

Sense presses. Assaborint cada pedalada, aquesta excursió ens aixeca sobre les cases de Breda i ens permet apreciar el Montseny, amb les seves faldes boscoses esquitxades per la blancor de les masies, des d’una perspectiva molt més àmplia.

Fixa't

• Els ocells volant sobre el teu cap
  • L’activitat ceramista de Breda
  • Les vistes del Montnegre des de Santa Anna
  • El monestir de Sant Salvador de Breda
  • Els efectes del foc del 1994
  • Les estepes de la serra de Sant Llop
  • Els rastres dels conills
  • El turó de l’Home
  • Els campanars d’espadanya de les ermites
  • Can Massaguer des de Santa Anna
  • Les plantacions de plàtans al fons de la vall de Breda
  • La inscripció sobre la porta de l’ermita de Sant Llop

Descripció llarga

Can Massaguer (260 m)

Sortim de l’Escola de Natura Can Massaguer per la porta principal i ens dirigim cap a la pista d’accés. Deixem enrera la masia que antigament va arribar a tenir una notable activitat agrícola. La gran quantitat de feixes cultivables així ho testimonien.

Pedalem entre alzines sureres. Els treballs forestals, com ara la recol·lecció del suro són una activitat complementària de l’agricultura a en aquestes contrades. La pista d’accés ens deixa a la carretera del castell de Montsoriu.

2 min. Carretera del Castell i sot de la Comafosca (255 m)

Un cop trobem la carretera, pugem una mica i a la nostra esquerra veiem una cadena on prenem una drecera que baixa. Cal tenir una certa seguretat sobre la bicicleta per agafar aquesta ruta. Si no ho veiem clar, podem sortir a la carretera Arbúcies-Breda i seguir en direcció a Breda fins a enllaçar amb la pista que puja a cal Maton. Per aquesta drecera arribem a un petit magatzem. Prenem la pista que baixa vorejant la caseta i sortim a la carretera. Pedalem 200 metres en direcció a Breda (cap al sud). En trobar una pista ample que surt a la nostra dreta abandonem la carretera i ens endinsem en un petit alzinar. Poc més endavant, en una lleugera pujada, seguint pel dret, arribem a cal Maton.

10 min. Cal Maton i Cal Manta (230 m)

Ens endinsem per un corriol a l’esquerra del mas que continua cap al sud. Passem per sota de grans eucaliptus. Deixem un camí a l’esquerra i baixem cap a un sot ombrívol amb rocams.

Aquesta baixada pot ser un punt conflictiu per ciclistes poc avesats a les complicacions. Travessem el torrent i sortim a un camp. Davant nostre tenim una alzina solitària. Avancem cap a ella i pedalem fins a davant mateix de cal Manta. Davant de cal Manta, agafem la pista que surt a l’esquerra enmig de camps de conreu fins a la carretera Breda-Riells. Des d’aquí s’observa una fantàstica vista del turó de Morou.

15 min. Carretera Breda-Riells (232 m)

Baixem per la carretera en direcció a Breda (direcció SE). Davant nostre veiem ja la vila de Breda. Trobem una cruïlla de carreteres i girem a mà dreta, deixant de banda els altres accessos a la vila de Breda. Seguim aquesta via (Av. Mossèn Pere Ribot) que ens apropa al casc antic de Breda. El campanar romànic ens dona la benvinguda.

22 min. Breda (165 m)

Després de la font d’en Mingo i just entrar a la vila de Breda agafem el primer carrer que surt a la dreta ( C/ Josep Aragay) i pedalem fins al fons del mateix carrer on trobem una pista molt ample que, creuant la riera, ens deixa a la bòbila.

25 min. La Bòbila (170 m)

L’activitat ceramista va iniciar-se a Breda cap al s. XVI. Es creu que els primers mestres d’aquesta activitat van ser els mateixos monjos del monestir de Sant Salvador de Breda. Cap al s. XVIII la ceràmica de Breda era coneguda arreu. Avui la terrissa de Breda encara perviu com a sector predominant a la vila. Sense entrar a la bòbila prenem la pista que, tot recte, en una pujada sostinguda ens va aixecant sobre la vall. La pujada és feixuga.

Val la pena parar i gaudir de les vistes del Castell i el Montseny. Al final després d’un gir, el camí es trifurca.

40 min. Trifurcació de la serra de Sant Llop (245 m)

La serra de Sant Llop encara s’està recuperant dels efectes devastadors provocats pel foc de 1994. Les estepes ho cobreixen tot i algunes alzines sureres, resistents al foc, despunten entre aquesta màquia rica en espècies animals com els conills. Prenem la pista que marxa de la trifurcació per l’esquerra. És una pista pedregosa i ample que ens durà a l’ermita de Sant Llop.

47 min. Ermita de San Llop de Viabrea (245 m)

La parròquia de Viabrea està documentada l’any 941, el primer esment de l’ermita però, data del 1246 estant llavors dedicada a Sant Esteve. L’estructura original és romànica (s.X-XI) tot i que la façana, la roca monolítica de l’entrada i el campanar d’espadanya de dos ulls són d’una reforma del 1606. També d’aquest segle era un retaule barroc amb les vides de Sant Llop, Sant Esteve i Sant Sebastià destruït el 1936. Curiosament Sant Llop era venerat pels que feien treballs de franc, els esquerrans
i els que volien una veu ben forta. Avui el cementiri de Viabrea és al costat mateix de l’ermita i aquesta s’obre l’últim diumenge de cada mes, tot i que abans hi havia un ermità. Al costat mateix de l’ermita podem refrescar-nos en una font que ens farà més portable el cansament i ens endolcirà les vistes.

50 min. Urbanització residencial Riells II (200 m)

Per baixar de l’ermita agafem el camí cimentat que trobem al fons de l’explanada de l’ermita i que baixa cap a la urbanització residencial Riells II. Després de deixar quatre trencalls a la dreta i un a l’esquerra arribem a tocar de la riera altra vegada i només ens cal remuntar una mica entre les fàbriques de ceràmica per tornar al nucli antic de Breda.

55 min. Breda (165 m)

La visita al casc antic és de parada obligada. La façana gòtica de l’església del monestir, el pati de l’abadia, el claustre, l’església de Santa Maria o el museu Josep Aragay mereixen un punt i apart (veure itinerari 6 – La Vila de Breda).

Sortim de Breda pel C/ Nou. Per seguir l’itinerari cap a l’ermita de Santa Anna hem de prendre la carretera de Breda a Viabrea.

1 h. Carretera Breda-Viabrea (150 m)

Davallem per la carretera en direcció a Viabrea (cap al sud) i just abans de sortir del poble, a costat mateix del punt quilomètric Km.4, veiem la pista que puja a l’ermita. És una pista ample i neta però el pendent és d’allò més pronunciat i ens obliga a fer un esforç considerable. Les vistes bé s’ho valen.

1h 10 min. Ermita de Santa Anna (190 m)

L’ermita de Santa Anna està ubicada al capdamunt del turó que domina Breda. Aquesta ermita està referenciada el 1624, malgrat que l’actual edifici data del 1789 mentre que la sagristia és més tardana (1862). Cada any coincidint amb el 26 de juliol (Santa Anna), s’hi celebra un aplec amb missa i sardanes.

Les vistes són espectaculars: Breda, coll de n’Orri on es pot distingir fins i tot l’era de can Massaguer, el castell de Montsoriu, el turó de Palomeres, turó de Morou, coll de Santa Helena, on veiem antenes, i fins i tot, despuntant per darrera, el cim del turó de l’Home.

Per tornar a Can Massaguer simplement hem de desfer la pujada realitzada i seguir per carretera travessant Breda en direcció a Arbúcies.

1h 30 min. Can Rafeló (198 m)

Pugem la Carretera Breda-Arbúcies fins a can Rafeló, una granja dedicada a la producció de llet que es troba gairebé a peu de carretera just passar la cruïlla de Riells. Sota grans plàtans, deixem la carretera entrant en un camí que baixa cap a una plantació de plàtans. La drecera que proposem té un final complicat i força dur. Si no ens veiem en cor d’afrontar una pujada per camins aixaragallats podem seguir la carretera en direcció a Arbúcies fins al coll de n’Orri.

Creuem dos torrents quasi imperceptibles. Deixant a l’esquerra dos camins d’accés a les masies de can Miloca i can Ceba, ens endinsem en un petit bosc d’alzines sureres. El camí principal puja i es trifurca davant nostre.

1h 33 min. Trifurcació (185 m)

En uns grans suros prenem la pista que gira a mà esquerra. Superada una lleugera ondulació del terreny, amb el torrent de Repiaix a l’esquerra, en una nova bifurcació agafem el camí que puja a la dreta i de seguida sortim a una zona més oberta.

Aquest espai obert i el talús és el que queda d’una antiga cantera de sauló. El sauló és producte de l’alteració del granit i s’usa com a material de construcció. Travessem la zona fins a trobar un corriol que supera el talús de la cantera. Sortim a una replantació de pins que cal que travessem pel dret fins a trobar un camí poc evident a l’extrem dret de la feixa. Seguim aquest corriol mig tapat fins a trobar-nos, a la dreta, amb una altra pineda. Els pals de la llum ens marquen la pujada que hem de seguir. Creuem la pineda i ens enfilem, fàcilment, amb la bicicleta a coll, per dos petits marges. Al capdamunt, un camí molt erosionat va guanyant alçada fins a arribar a coll de n’Orri.

La pujada és dificultosa degut a la forta pendent i la gran quantitat de xaragalls al mig del camí.

1h 45 min. Coll de n’Orri (240 m)

Al final de la pujada per terreny complicat, ens trobem a la cruïlla de la carretera Breda-Arbúcies amb la que puja al castell. La creuem i pugem per la carretera de Fogars de Montsoriu i el castell un centenar de metres fins a trobar la pista d’accés a Can Massaguer.

1h 50 min. Can Massaguer (260 m)

Arribada a Can Massaguer.

Segueix-nos!

No et perdis les nostres ofertes!

• Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos també a les xarxes socials

L'entorn natural de les cases de colònies és ideal per desenvolupar la nostra tasca.