L’obaga de les Agudes

Per gaudir de la màgia de la fageda
  • Dificultat: Notable
  • Edat recomanada: 12 anys i més
  • Distància: 13,00 km
  • Desnivell positiu acumulat: 450 metres
  • Població propera: Fogars de Montclús
  • Punt de sortida: La Traüna
  • Punt d'arribada: La Traüna

Resum de l'itinerari

Aquest itinerari, de durada mitjana, ens ofereix la possibilitat d’accedir a Sant Marçal del Montseny per la part ombrívola i sota la protecció d’uns dels cims emblemàtics del Parc Natural del Montseny, les Agudes.

Ens acompanyarà durant una bona part del camí la fageda que ocupa els vessants ombrívols per sobre dels 1000m on la humitat de l’hivern i les boires de l’estiu faciliten el seu creixement.

És un itinerari circular que comença i acaba a la casa de colònies La Traüna.

Fixa't

• La vall de La Tordera
  • Els fruits del faig, les fages
  • La font Bona
  • Els ocells i el seu cant
  • L’ermita
  • El grèvol
  • El paisatge
  • La font de Gallina
  • Les molses i els líquens
  • L’alzinar
  • Les pissarres
  • Els canvis de temperatura

Descripció llarga

La Traüna (730 m)

Situats a la porta d’entrada de la casa de colònies i escola de natura La Traüna, sortim pel camí d’accés, en direcció N. Deixem enrera els tres castanyers centenaris i sortim fins a entroncar-nos amb la pista que remunta des de la carretera de Santa Maria de Palautordera a coll Formic. Just davant nostre podem veure l’entrada a la finca de les Vernedes.

Nosaltres enfilem per la dreta, en direcció NE.

7 min. Camí dels Esqueis de Bovilar (750 m)

Més endavant trobem una cruïlla de camins. Deixem de banda el camí que surt per l’esquerra que es dirigeix a la Tordera pel camí dels Esqueis de Bovilar, amb un indicador metàl·lic que indica el camí de Sant Marçal.

Nosaltres continuem endavant, pel camí que tomba a la dreta i que continua enfilant-se poc a poc en direcció SW. A banda i banda trobem un bosc d’alzines. Ens pot sorprendre la seva aparença de bosc “deixat”, però en realitat és una zona a la qual s’aplica un pla de gestió forestal, és a dir, hi ha poc sotabosc, s’han tallat els arbres malalts o morts amb la finalitat d’aconseguir que aquest bosc vagi creixent i madurant. Per això aquest alzinar no presenta una formació densa, amb un sotabosc espès que sovint el fa impenetrable.

Deixem un camí que surt per l’esquerra i continuem per la pista principal que va pujant.

17 min. Pista del veïnat de França (815 m)

Del nostre camí es desprèn per la dreta la pista del veïnat de França, aquest comunica diferents masos de la serra de Navall i el poble del Montseny. Si ens adonem els cables de la llum porten aquesta direcció. Ignorem aquest camí i continuem caminant per la pista que dibuixa un revolt a l’esquerra, a través d’alzines, bruc i arboç. Sempre caminen pel camí més fressat que es va enfilant, fins arribar a un replà que ens convida a un petit descans.

28 min. Feixes de can Satanàs (1000 m)

En aquests replà ens trobem amb quatre camins. Nosaltres continuem de front en direcció SE. El camí es torna cada vegada mes pedregós, les pissarres les trobarem entre mig dels xaragalls que fa l’aigua de pluja quan baixa per aquest camí i que les arrossega. Per la dreta apareix un caminet, nosaltres continuem pel dret i a poc a poc el camí es va fent més costerut.

Tot seguit (2 min més endavant) es desprèn una pista per l’esquerra que davalla. Nosaltres continuem el nostre camí en direcció N. Deixem de banda un altre camí que apareix per la dreta, i en un revolt a l’esquerra, ens trobem amb un corriol d’aigua que trenca el camí.

43 min. La font de Gallina (1020 m)

A la dreta del camí trobem el broll d’aigua fresca de la font de Gallina. Durant el recorregut hem anat guanyant alçada, i això ens permet gaudir de les vistes del relleu del Montseny, com el puig Drau (1344m) o la vall de La Tordera que serpenteja entre muntanyes. Continuem pujant en direcció N i uns quants metres més endavant trobem una cruïlla. Per la dreta s’entronca el camí Marçaler que flanqueja per ponent el massís del turó de l’Home-les Agudes fins a Sant Marçal.

Nosaltres continuem endavant en direcció l’alberg del Puig i Sant Marçal. El camí va planejant amb petites remuntades de nivell, travessem la zona coneguda com la Gronxadora.

Hem de portar les botes ben lligades perquè el camí cada vegada és més pedregós. De sobte s’inicia una petita davallada i el nostre camí es transforma en un corriol.

60 min. Sot Mal (1010 m)

Travessem aquest sot pel qual rellisquen les aigües que baixen del turó del Catiu d’Or, sota el turó de l’Home. Ens adonem que si fins ara ens acompanyaven alzines durant el nostre itinerari ara comencen a deixar-se veure els primers faigs. Deixem enrera el sot Mal i el corriol s’enfila fins arribar a una petita cruïlla, avancem de front deixant a la nostra dreta un petit turonet de pedres.

1h 12 min. La fageda (1040 m)

Entrem en aquest bosc de fades i naiades. El faig és un arbre d’escorça gris i ben llisa, amb fulles ovades i amb el marge amb pèls fins i sedosos. Sens dubte la millor imatge d’un faig es produeix a la tardor quan perden les fulles i prenen un color daurat vermellós d’una gran bellesa.

Si ens adonem podem veure un arbust de fulles lluentes i punxegudes, associat a la tradició ornamental nadalenca, el grèvol. És una planta protegida, no es pot recol·lectar, i això en part és degut a la funció de rebost que tenen els seus fruits vermells per molts animals. El corriol va planejant sense dificultat.

Al terra trobem grans piles de fulles que anirem travessant amb el pas de les nostres botes. A la dreta ens sorprendrà unes parets de pedra plenes de molsa. El corriol es va tornant cada vegada més estret fins a entroncar-se amb una pista neta i fressada. Deixem enrera el sot de la Roca del Ber.

1h 20 min. La tartera (1040 m)

La pista ens porta a travessar pel bell mig d’una tartera que apareix a banda i banda del nostre itinerari. Una tartera no és més que una extensió de terreny situada al flanc d’una muntanya i coberta de pedres despreses del cim, en aquest cas rellisquen des de les Agudes. Si és un dia assolellat podem veure com les sargantanes prenen el sol damunt de les pedres més planeres. Una mica més endavant la pista fa un revolt a l’esquerra. El camí de l’esquerra acaba entroncant-se amb la pista que condueix al càmping les Illes, per la vall de La Tordera. Nosaltres el deixem de banda i avancem de front, ara la pista davalla suaument.

1h 32 min. Sot dels Llorers (1030 m)

La pista és travessada per un petit torrent que porta les aigües del puig Sacarbassa. Hi ha basses amb aigua neta i freda, i si ens hi fixem bé podrem veure uns petits animalets que s’amaguen sota les pedres o la fullaraca. Són larves de salamandra. Tot i ser d’hàbits terrestres, la salamandra aprofita les aigües netes del Montseny per reproduir-se, per això no és estrany de trobar-lo en les zones obagues. S’alimenta d’insectes, cucs i llimacs.

La pista torna a enfilar-se i avancem fent ziga-zagues. Per la dreta apareixen els contrafort de les Agudes, creuem la zona coneguda com el serrat Llarg.

1h 40 min. Sot del Pedregat Rodó (1120 m)

Remuntem el sot i seguidament la pista torna a davallar poc a poc. Deixem de banda dos camins que surten per l’esquerra i uns 5 minuts més endavant trobem amagat entre mig dels arbres una estructura metàl·lica de color verd.

És una aguait d’ocells utilitzada per observar el seu comportament. La pista tomba a l’esquerra i continua suaument fins arribar a una cruïlla on s’entronca per la dreta una pista senyalitzada com itinerari que condueix cap a les Agudes. El deixem de banda i avancem de front.

2h 35 min. Refugi del Puig (1060 m)

Arribem a una cruïlla i tombem a l’esquerra, direcció al refugi del Puig. La pista comença a davallar. A la nostra dreta trobem uns pins ben grans que ens donen la benvinguda i ens ofereixen la seva ombra. Més endavant trobem tot un seguit de pals de telèfon i una altre cruïlla. Aquí s’entronca una pista que s’enfila des del sot de Ridolta, passant per Terrers. Nosaltres avancem per la dreta, per un camí poc traçat que ens portarà directament al refugi del Puig. Aquest equipament va ésser creat per acollir activitats de recerca d’estudis sobre el medi i els recursos naturals. El deixem de banda i continuem per la pista que es va enfilant poc a poc.

2h 30 min. Sant Marçal del Montseny (1100 m)

Arribem a Sant Marçal del Montseny, antic monestir benedictí del segle XI. Al seu costat s’aixeca la casa del Priorat, convertit actualment en un hotel. Just davant de l’ermita trobem una cruïlla, la pista que s’enfila per la dreta ens porta al coll de Sant Marçal des d’on podem gaudir d’unes vistes fantàstiques; cap el NW el Matagalls, al N el massís de les Guilleries, al SE les Agudes i al S la vall de La Tordera. També trobem la coneguda Taula dels Tres Bisbes; indret escollit per trobar-se els bisbes de Vic, Girona i Barcelona.

Retornem a l’ermita, deixem enrera l’aparcament i baixem fins arribar a la font Bona, on neix La Tordera. Des d’aquí s’inicia el camí de retorn a l’Escola de Natura de la Traüna, baixant per la vall de La Tordera (veure itinerari La Tordera).

3h 45 min. La Traüna (730 m)

Arribada a la casa de colònies La Traüna.

Segueix-nos!

No et perdis les nostres ofertes!

• Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos també a les xarxes socials

L'entorn natural de les cases de colònies és ideal per desenvolupar la nostra tasca.