La Roca Falconera

• Punt de sortida: Can Mateu
  • Punt d'arribada: Can Mateu

Resum de l'itinerari

L’excursió parteix de Can Mateu, a l’extrem nord de la cinglera de Sau i ressegueix les parets roig i blanques que fan de frontera entre les Guilleries i la plana de Vic. Sense grans desnivells, aquesta excursió permet observar vistes panoràmiques impressionants de Vilanova de Sau i els seus voltants.

A peu de cinglera passarem sota les abruptes parets i podrem contemplar el vol de falcons i altres rapinyaires que fan els seus nius a la roca. A mà esquerra, la roca Falconera, separada de la cinglera, presenta escletxes que amaguen gran quantitat de nius de falcons.

El camí que segueix a peu de la cinglera de Vilanova ens conduirà per indrets espectaculars, amb verticals parets del cingle formant un semicercle al voltant nostre, falgueres i molses enfilant-se roca amunt, i un alzinar que amaga petites torrenteres que permeten que creixin arbres de fulla caduca com els castanyers.

Fixa't

• La panoràmica del pantà
  • El vol de l’aufrany
  • El mas de la Vileta
  • Els gresos i conglomerats
  • El puig del Far
  • La roca Falconera
  • Els nius de falcons
  • Els rastres d’animals del bosc
  • El castell Bernat
  • Les parets dels cingles
  • Els castanyers
  • Els revolts ombrívols i humits

Descripció llarga

Can Mateu, Escola de Natura de Sau (430 m)

L’itinerari parteix de la casa de colònies Can Mateu, on hi ha l’escola de natura de Sau. De l’Escola de Natura pugem per la pista asfaltada que va al Parador de Sau. Cent metres més amunt, deixem la pista i agafem el camí pavimentat que surt a mà esquerra i voreja el campament de Prats. Passat el primer revolt deixem un camí a mà dreta i una mica més endavant arribem a un dipòsit d’aigua.

Des d’aquí, agafem a mà dreta un camí amb aspecte de tallafoc que puja seguint la línia d’alta tensió. En aquest tram podem observar que el bosc s’està  regenerant i petits roures creixen a banda i banda.

10 min. Mirador sobre el pantà (500 m)

Passem pel costat d’un antic dipòsit seguint camí amunt. Quan arribem a la tercera torre elèctrica, podrem gaudir d’unes fantàstiques vistes sobre el pantà.

La presa del pantà de Sau es va construir en 14 anys, sobre el riu Ter, i es va acabar l’any 1963. A partir d’aquell moment va quedar inundat el poble de Sant Romà de Sau, juntament amb les seves terres de conreu, els boscos de la vall, el pont medieval i l’església romànica, de la qual, actualment, només en veiem la punta del campanar.

Continuem pel corriol que surt a l’esquerra del mirador i s’endinsa a l’alzinar sec i ombrívol amb el sotabosc format per brucs molt grans. Una mica més endavant, el bosc es fa més humit i ja no trobem brucs al sotabosc, sinó esbarzers, aranyoners i rosers silvestres que, amb les seves flors perfumaran el camí a la primavera. Deixem un corriol a mà esquerra i de seguida arribem als terrenys d’una casa de colònies anomenada “Les Tallades”.

20 min. Les Tallades (480 m)

Ens trobem davant la casa, en una cruïlla de camins. Prenem el camí que puja a la nostra dreta, passant pel costat de grans ginebrons. Deixem un trencall a mà dreta i continuem pel corriol que desemboca a un altre camí. Enfilem el corriol cap a la dreta, i ens anem acostant a la cinglera.

El camí es va estrenyent i es recobreix d’espessos matolls. Una mica més endavant, el camí deixa de pujar i comença a planejar. Des d’aquest punt tenim una impressionant visió de la paret del cingle.

La paret vermella i erosionada del cingle és plena de taques blanques dels excrements de rapinyaires. Aquí hi fa el niu una parella d’aufranys, grans rapinyaires del grup dels voltors que no són comuns a la part oriental de Catalunya. Entre març i setembre podem contemplar-ne el majestuós vol. A mà dreta surt un petit corriol, que hem de deixar enrere i que va a peu de cinglera, on trobem la bauma anomenada “el Roc del Migdia”, un interessant jaciment del paleolític.

El camí davalla per un bosc ombrívol. Deixem enrere un corriol que s’uneix al nostre camí per la dreta i continuem descendint fins arribar a una cruïlla. Agafem el camí que segueix a mà dreta, direcció als cingles fins arribar als camps de conreu del mas de la Vileta.

50 min. La Vileta (570 m)

És un mas que conserva les activitats tradicionals d’una granja i podem observar ben a prop els cavalls, les vaques i altres animals domèstics. Des d’aquest punt tenim una vista excepcional de la cinglera. A l’extrem nord veiem el cingle Vermell i just davant nostre el puig del Far.

Creuem el filat elèctric, travessem els camps i anem cap a la part posterior del mas. Cal fer atenció amb els filats elèctrics i deixar-los ben tancats un cop haguem passat. Ens enfilem per l’alzinar, voregem un prat posterior de la casa direcció oest fins arribar uns metres més enllà a un camí que puja cap a la cinglera en direcció nord-oest. De seguida travessem una clariana amb l’olor intensa que desprenen la farigola i la sajolida, dues plantes aromàtiques, de mida petita, que recobreixen el rocam. Una mica més amunt hi ha una segona clariana.

1 h. Els gresos i conglomerats (625 m)

Les roques de la clariana són vermelloses i estan formades per pedres arrodonides anomenades còdols i envoltades per una matriu sorrenca, són els gresos i conglomerats vermells de les Guilleries i provenen dels sediments que transportava un antic riu que, fa més d’uns 50 milions d’anys, venia del Montseny.

Aquest tipus de roca forma la part inferior de la cinglera. A la part superior la roca és calcària, grisenca perquè prové de sediments marins. A dalt de tot del cingle s’hi poden trobar fòssils.

Deixem el camí i prenem el petit corriol que surt de la part superior de la clariana, i baixa cap a l’esquerra.

1h 5 min. Roca Falconera (620 m)

Seguint el corriol, si caminem amb el cap ben alt i mirant els cingles, veurem la roca Falconera. És una agulla de roca vermella, de grans dimensions, que s’alça just davant de la cinglera.

Els falcons, els rapinyaires més veloços del planeta, que viuen a les seves escletxes, li han donat aquest nom.

Seguint aquest camí deixem un corriol embardissat a mà dreta que porta a peu de la roca falconera per un camí cobert ja de vegetació. Ens allunyem de la roca falconera i arribem a unapista forestal. L’agafem en direcció SE. En aquest tram trobem alguns trencalls que són accessos a camps de conreu. Tots aquests conreus i la presència d’arbres plantats com els plàtans són indicis de la proximitat del poble i les seves masies.

1h 20 min. La Font (540 m)

Deixem enrere la masia reconstruïda de la Font. Arribem a un trencall on trobem les marques vermelles i blanques d’un sender de gran recorregut. Seguim aquestes marques pel camí de la dreta deixant a mà esquerra la pista, també amb marques del GR, que baixa fins a la carretera i el poble.

La pista per on caminem voreja els camps de conreu fins que arriba a un altre trencall. Aquí el GR s’endinsa al bosc, però nosaltres deixem les marques i seguim rectes, per la pista principal.

1h 30 min. Camí del peu de la cinglera (600 m)

Aquesta pista va fent revolts pel peu de la cinglera, passant per una gran diversitat d’ambients. Durant molta estona ens trobem en un alzinar sec, però hi ha revolts ombrívols i humits on hi creixen arbres de fulla caduca com els castanyers i els avellaners.

Seguim per la pista i deixem un camí a mà dreta, més endavant, en deixem enrere un altre que baixa a mà esquerra cap a la carretera i uns metres més endavant prenem el camí que s’enfila a mà dreta apropant-se més a la cinglera.

Seguint aquest camí ens aproparem a una altra agulla davant de la cinglera, molt semblant a la roca Falconera i amb una senyera al capdamunt, és coneguda amb el nom de castell Bernat.

2 h. Cruïlla al bosc (660 m)

En aquest punt ens trobem amb una cruïlla. Hem de deixar enrere el camí que creua la pista i s’enfila cap a l’agulla i immediatament hem d’estar molt atents per prendre el corriol que baixa a l’esquerra endinsant-se al bosc. Aquest corriol finalitza en un camí més ample que hem de seguir fins trobar un sender a mà dreta, per on continuem. De seguida podem gaudir d’una visió espectacular de les parets dels cingles que ens envolten, formant un semicercle vertical al voltant nostre. Sortim de l’abric de les parets de roca.

Per aquest camí arribem, en pocs minuts, a una pista forestal. Si seguíssim aquesta pista cap a la dreta, trobaríem el camí de pujada cap als Munts, però nosaltres anem cap a l’esquerra, en direcció al poble. En poc més de cinc minuts arribem a la carretera, la creuem i seguim per la pista fins al final.

2h 35 min. Vilanova de Sau (550 m)

Ens trobem a una cruïlla a les afores del poble. Agafem el camí de l’esquerra direcció a la zona esportiva. De seguit veurem el museu i l’escola. Ja no deixem aquest carrer fins que arribem al carrer Major, que també el prenem cap a la dreta i, tot creuant la plaça, arribem a l’església romànica. Sortim del poble seguint la carretera que passa darrera l’església. Fem els giravolts que ressegueixen la casa del Company i camps de conreufins arribar a la cruïlla de la carretera que va a la presa, la travessem i prenem la pista forestal que arriba a la granja de la Coromina.

2h 50 min. La Coromina (500 m)

Aquesta masia té molts animals de granja i terres de conreu. Continuem el camí i, seguint els revolts, creuem el torrent de Romanins i un fresc bosc de falses acàcies, fins arribar a la cruïlla de les Tallades.

3h 15 min. Can Mateu, Escola de Natura (430 m)

Agafem, a mà esquerra la pista asfaltada i ens dirigim en direcció N, vers al pantà de Sau. En aquest punt abandonem les marques del GR, i trobem les marques de petit recorregut (PR).

Uns revolts més endavant arribem a Can Mateu.

Segueix-nos!

No et perdis les nostres ofertes!

• Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos també a les xarxes socials

L'entorn natural de les cases de colònies és ideal per desenvolupar la nostra tasca.