El torrent del Coll de Pal

En aquest itinerari veuràs l'aigua com a força creadora del paisatge
  • Dificultat: Mitjana
  • Edat recomanada: 10 anys i més
  • Distància: 4,00 km
  • Desnivell positiu acumulat: 274 metres
  • Població propera: Ogassa
  • Punt de sortida: Mas Cabàlies
  • Punt d'arribada: Mas Cabàlies

Resum de l'itinerari

La serra Cavallera, encaixonada entre les conques del riu Ter i del riu Freser, és en tot el seu recorregut la dida d’un gran nombre de rieres i torrents de muntanya. Santuaris avui d’una desconeguda fauna de riera, reclosa en aquests ambients més agrestes i inaccessibles, la seva protecció és encara una assignatura pendent.

El torrent del Coll de Pal neix de les aigües fusionades del torrent del Bac i el torrent de la Fogonella, recollint les aigües que baixen del coll de Pal de Pòrtoles, punt d’unió dels dos sectors de la serra. I desemboca al riu Ter.

Aquest itinerari ens permet conèixer un tram baix del torrent del Coll de Pal.

Amb una llera calcària, modelada pel temps i la força capritxosa de l’aigua, trobem un gran nombre de gorgs, preses i engorjaments del torrent, que sense deixar de ser l’hàbitat de gran nombre d’espècies, ens ofereixen una oportunitat ideal per prendre un bany a l’estiu.

Fixa't

• Les maduixeres a l’estiu
  • Els prats de muntanya
  • Els rapinyaires: l’àguila marcenca
  • Les eugues de can Muig
  • La fageda
  • Les margues de la llera del riu
  • Els gorgs
  • Les coloracions de les fulles dintre l’aigua
  • Les larves de macroinvertebrats
  • El tritó pirinenc
  • El bosc de ribera: verns, salzes i freixes
  • Els rastres del món agrícola i ramader

Descripció llarga

Mas Cabàlies (1005 m)

L’itinerari s’inicia a Mas Cabàlies, masia datada al 1278. Les nombroses reformes per adaptar el mas com a Escola de Natura, encara ens permeten trobar gran nombre de detalls de l’antiga vida quotidiana: el forn de llenya, el corralet o l’antic estable.

Emprenem el camí continuant la pista d’accés al terreny d’acampada de la casa. Per darrera d’aquest terreny neix un
corriol, que davallant cap a l’altra vessant en direcció NE, tomba cap a migjorn paral·lel a un petit torrent.

10 min. Cruïlla (980 m)

Hem sortit a la bifurcació de la pista forestal, que provenint de
la carretera d’Ogassa-Surroca, ens condueix fins a mas Cabàlies o a can Muig. Nosaltres continuem així, el trencall que vers llevant, ens guia a can Muig. Es tracta d’una pista on, dels seus marges, podem recol·lectar maduixes silvestres, si hi passem a l’estiu i som prou observadors.

25 min. Collada del Muig (1022 m)

Punt més elevat de l’itinerari, és el darrer moment en que podem veure el Taga i el sector occidental de serra Cavallera. Davant nostre, el puig Rust ens limita la petita fondalada del torrent del Muig. L’estreta collada entre aquest mateix puig i l’Assuca ens obre el camí a la vall del torrent de Coll de Pal. A la nostra esquerra tenim les pastures del mas al que ens aproximem. Els seus extrems presenten una elevada diversitat de plantes i ens permeten posar imatge a la recuperació de la cobertura forestal sobre els antics prats, amb una pressió ramadera molt major a l’actual.

La pista continua, però nosaltres l’abandonem tot agafant el camí que a la nostra dreta creua el fil vaquer que hi ha per tancar el bestiar. Aquest camí davalla fins a can Muig.

35 min. Can Muig (970 m)

Mas del qual se’n té coneixement des de 1898. Dedicada probablement des dels seus orígens a la ramaderia, és avui una casa de turisme rural on encara es crien cavalls de tir. Patint l’abandó propi de l’èxode del món rural, va estar deshabitada vora 40 anys, des del 1960.

Des de la seva ubicació, a les faldes enclotades de l’Assuca, és testimoni d’excepció dels vols atents de l’àguila marcenca, que nia a les cingleres que es troben a més alçada. Es tracta d’una espècie força amenaçada a Catalunya, fruit especialment, d’electrocucions amb la antiquada xarxa de distribució elèctrica
existent.

Passat el mas, en direcció a l’est, trobem un pastor elèctric i un abeurador, d’on podem abastar-nos d’aigua. Deixem una pista a la nostra esquerra i, a dos minuts de la casa, hem d’agafar un corriol que neix, també a l’esquerra, en un tombant de la pista.

Caminem així, en direcció nord-est, per assolir la petita collada que descriuen l’Assuca i el puig Rust. Ascendim pels prats de pastura del mas que deixem endarrera. És fàcil que veiem les eugues entre la jove pineda de pi roig que dia rera dia, és més tancada.

47 min. Collada de l’Assuca i el puig Rust (1010 m)

Hem arribat a la petita collada que actua de separació d’aigües entre el torrent del Muig i el de Coll de Pal. Cal creuar un altre fil vaquer, que delimita les pastures de can Muig per les quals hem anat ascendint. Davant nostre, a l’altre costat d’una pista que passa de nord a sud, continua un corriol poc fressat que baixa paral·lel al torrent. El continuem fins a creuar dos cops la mateixa pista. En aquest moment el deixem per continuar per la pista en sentit descendent. En pocs minuts hem desembocat, finalment, al torrent de Coll de Pal. Hem anat avançant entre una madura pineda de pi roig, que ens permet gaudir, exigint-nos un petit esforç d’imaginació, de l’evolució de la vegetació com a conseqüència del canvi en els usos del sòl. La disminució de l’explotació forestal, permet la recuperació de la fageda autòctona i va desplaçant els vells exemplars de pi roig, que tenen un creixement molt més ràpid.

1h 7 min. Torrent de Coll de Pal (900 m)

Davant nostre el torrent de Coll de Pal és una pas per vehicles motoritzats. Ens trobem a 900 metres d’alçada, 800 metres per sota del seu naixement. Això, que determina una major lentitud de l’aigua i un cabal més estable comparativament amb els trams superiors; lligat a un impacte encara lleu de les activitats humanes, fa que trobem, en aquests trams baixos dels torrents de muntanya, les comunitats fluvials més riques i madures de tot el territori català. Per altra banda, permet la colonització de les riberes per un bosc propi d’aquests ambients, de salzes, verns i freixes. Hem de pensar que històricament l’activitat humana s’ha concentrat en els marges dels cursos d’aigua, resultant-ne aquests ecosistemes (tant els fluvials com els de ribera), els més malmesos del patrimoni natural.

El torrent ens brinda així, una ocasió poc habitual als nostres rius, per acostar-nos a una de els faunes més sorprenents i amenaçades de Catalunya. Ens exigeix però, un canvi en l’escala de la nostra observació. Es tracta d’una fauna petita que sovint passa desapercebuda als nostres ulls, però que atrau per la seva complexitat i diferència amb les formes de vida que coneixem. Els macroinvertebats hi són presents, majoritàriament, en els seus estadis larvals, que deixant les mudes als marges del torrent, patiran metamorfosis impensables per donar a lloc als adults d’espiadimonis, senyoretes, efímeres o altres, amb poc temps de vida ja, per completar el seu cicle vital. Són especialment atractius, els tricòpters, que recollint sorres de gresos i altres, omplen les pedres de petits tubs on habiten.

En aquest paisatge de làmines d’aigua continues, de roques amansides per la força de l’aigua, hi habiten també, truites de riu, serps d’aigua, salamandres i, esperem que per molt temps, tritó pirinenc. Aquesta espècie està en perill d’extinció, endèmica dels Pirineus i restringida avui, a poblacions aïllades dels
torrents de muntanya, veu disminuir el seu nombre, advertint de la seva absència en un futur a curt termini.

Recomanem per aquesta descoberta el tram superior del punt en el qual hem arribat al torrent.

1h 9 min. Gorgs del torrent de Coll de Pal (895 m)

Creuat el torrent, trobem una pista, a l’altre costat d’una tanca metàl·lica. Aquesta pista, procedent de la casa de turisme rural el Reixac, arriba fins al mas de la Fogonella, a la capçalera del torrent. Caminant en direcció migjorn, en un parell de minuts, s’obre una clariana al marge dret del camí. Aquí surt un petit corriol que ens permetrà accedir al torrent. Sobre una llera molt diferent a la del punt recomanat per fer la descoberta, en una polida marge, les aigües corrent ràpides, fent, amb els anys, un gran nombre de petits gorgs. Us recomanem, si el visiteu a l’estiu, de dedicar un instant per a un reconfortant bany en aquestes fredes aigües.

De tornada

Existeixen diverses opcions a l’hora d’emprendre el camí de tornada. Us recomanem les següents:

• Del torrent a Mas Cabàlies pel puig de la Caritat (Durada: 2 h 50 min.): Des del torrent continuem en sentit contrari l’itinerari El Puig de la Caritat, ascendint cap a la Fogonella per la pista procedent de la casa de turisme rural el Reixac. Nosaltres continuem després la carena que, baixant de serra Cavallera, dibuixen el puig de la Caritat i l’Assuca. Arribem a Mas Cabàlies per la cara nord.
  • De la collada del Muig a Mas Cabàlies pels boscos de l’Assuca petita (Durada: 1h 15 min ): Refem camí fins a la collada del Muig, des d’on enllacem amb l’itinerari Els boscos de l’Assuca. Nosaltres continuem la pista en direcció a can Salvans, tornem a Mas Cabàlies a través d’unes espesses pinedes de pi roig.
  • Del torrent a Mas Cabàlies refent camí (Durada: 1h 35 min): Tornem continuant en sentit contrari el camí d’anada. Us recomanem però, no agafar el corriol i tornar per la pista fins a la mateixa collada que dibuixen l’Assuca i el puig Rust. Passem així, pel mas del Many. En un revolt de la pista, hi ha un trencall tancat al pas de vehicles. Aquest trencall ens guia directament fins al mas, on podem abastar-nos d’aigua. És un antic mas, del qual es coneix l’existència a partir del 1898, avui reconvertit en segona residència.

Segueix-nos!

No et perdis les nostres ofertes!

• Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos també a les xarxes socials

L'entorn natural de les cases de colònies és ideal per desenvolupar la nostra tasca.